2 maanden in het kort - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Daan Beek - WaarBenJij.nu 2 maanden in het kort - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Daan Beek - WaarBenJij.nu

2 maanden in het kort

Door: Daan van Beek

Blijf op de hoogte en volg Daan

16 Mei 2014 | Ecuador, Quito

Alweer heel lang geleden dat ik een verhaaltje geschreven heb. Gaan we dus maar weer! ter leering ende vermaeck!

Het is inmiddels alweer zo lang geleden dat ik wat geschreven heb dat ik geen idee meer heb wat ik precies allemaal gedaan heb..

In ieder geval Chicago! Wat gaaf dat ik daar naar toe mocht en dat ze dat een week van te voren besloten hadden.. Dus ik het vliegtuig in om via Atlanta naar Chicago te vliegen, werd ik in Atlanta bij de grenscontrole tegengehouden omdat ze niet zeker wisten of ik een bedreiging was voor de Amerikaanse economie. Ik was te jong om de reis zelf te betalen in ieder geval en ze wilden alles weten van het bedrijf voordat ik het land in mocht.

Ondertussen had ik mijn vlucht naar Chicago gemist daardoor en moest ik er een pakken van 2 uur later, nou zou ik in eerste instantie vroeg aankomen en viel dat dus wel mee. In Chicago heb ik dus 5 dagen rondgelopen op de beurs en heel veel met verschillende mensen gepraat, daar natuurlijk ook weer Nederlanders tegengekomen want die vind je overal. Na de beurs ben ik nog een aantal keer Chicago zelf ingegaan om te kijken hoe het daar was. KOUD… voornamelijk koud… Ga je Nederland uit om het koude weer te vermijden, kom je van de koude kermis thuis. HA!

Daarna de terugreis, ik had een reis van 8 uur op de planning staan. Ware het niet dat ik met een Mexicaanse airline vloog en ze een machine hadden die niet 100% werkte. Vertraging van 2 uur en aansluiting in Mexico city gemist. Hadden ze heel netjes een hotel voor me geregeld waar ik 2 uurtjes kon slapen om mijn volgende vlucht te pakken om vervolgens nog 6 uur te wachten in Bogota! Kan ik ook zeggen dat ik in Colombia ben geweest. Het was ook zeer zeker geen straf want ik keek mijn ogen uit naar wat daar rondliep.
Van de 8 uur reistijd zijn het er uiteindelijk 19 geworden, maarja wat doe je eraan. Ik was al lang blij dat ze me de kans hebben gegeven om naar die beurs te gaan!

Daarnaast is het kantoor in Quito ook open! 15 minuten lopen naar het kantoor en 20 minuten terug (terug is behoorlijk stijl naar boven) dus dat is een stuk beter dan het eerdere uur heen en de twee en een halve terug door de files. Verder heb ik daardoor nu ook wat meer tijd om te koken en om die reden eten Luuk, Jeroen en ik met zijn drieën heel vaak samen, we hebben zelfs een onderlinge competitie wie het beste kan koken. Jeroen heeft geen Facebook dus kan ik zonder moeite zeggen dat hij toch echt die 3e plek te pakken heeft.

Daarnaast gaat het sporten op in deze hoogte ook beter, de eerste maand was het na 20 meter sprinten 2 minuten bijkomen met ademen, nu kan ik toch zeker 25 meter sprinten! Ik ga ook salsa lessen nemen hier met een oud-collega die me in ruil daarvoor Spaanse lessen gaat geven, koopie voor 50 dollar per maand! Vanavond heb ik mijn eerste proefles met salsa en ik heb al gezegd dat als ik te goed ben dat ik niet meer kom.

Vorige week ook waren Papa en Angela hier! Ze hadden veel gelezen hier over dat het onveilig kan zijn in Ecuador dus bij aankomst een beetje gespannen. Na een aantal dagen was dat weg en waren ze heel erg te spreken over de dingen die ze gedaan hebben, met name Papallacta, een natuurlijke heetwaterbronnen dorpje waar je voor je deur van het hotel een eigen zwembadje hebt die dus warm is. Op woensdag zijn ze teruggekomen van dat kleine rondreisje en zijn we naar Lago Agrio gevlogen om de jungle te bezoeken! Gaaf!! Een paar mooie slangen gezien, spinnen idem dito. Ik heb mijn hand op een mierenhoop gelegd en daarna doodgedrukt op mijn hand zodat de muggen me niet meer zouden bijten, het werkte in zekere zin wel want ik werd op de desbetreffende hand maar 2x gestoken terwijl de andere hand 4x gebeten is. Toch een reductie van 50%! Die indianen weten wel wat ze doen.

Voor 3 dollar hebben we geleerd hoe ze brood maken van een wortel van een boom(ben de naam even kwijt van de boom, pap?) was leuk om te zien en dat ga ik zeker nog een keer maken in Nederland. Daarna kwam het dorpshoofd aan het woord en die vertelde over hun tradities, die gozer is een professionele spacer en die gaat van zijn “visioenen” het dorp leiden. Ze hebben een liaan die ze ‘s ochtends in een pan doen om uit te koken waardoor ze een drankje krijgen en ze een dag lang gaan spacen. Wat mij betreft een vreemd verhaal om je als volk door dat soort gasten te laten leiden maar ieder zo zijn ding/tradities, er zijn er in Nederland ook genoeg die zich laten leiden door Wilders.

Afgelopen maandag zijn ze alweer naar huis gegaan dus ik kan weer door met me misdragen!
Tot horens!
Chao

• 16 Mei 2014 - 18:17

Wilko:

Angela was gespannen en t is casave

• 16 Mei 2014 - 21:47

Daan Van Beek:

vergeten erin te zetten:
    Ik was met Luuk in een kroeg, komen er 4 meiden naar me toe of ik een foto wilde nemen. Dus ik zeg da's goed, geef die camera maar! Bedoelde ze niet... Of ik met ze op de foto wilde. stonden ze in een rijtje om 1 voor 1 met Luuk en mij op de foto te mogen! MOOI